zondag 3 april 2011

Nick Nuyens wint 95e Ronde van Vlaanderen

Nick Nuyens (Saxo Bank-SunGard) heeft ze in de 95e Ronde van Vlaanderen allemaal bij hun pietje genomen! Onze gouwgenoot profiteerde van een onwaarschijnlijke inzinking (?) van superman Fabian Cancellara op de Muur om de mooiste zege in zijn carrière te behalen. Voor Nuyens is het een jongensdroom die uitkomt ...

Sylvain Chavanel (Quick.Step) finishte in de spurt met drie als tweede, terwijl Cancellara (Leopard) alsnog derde werd. Tweevoudig laureaat Tom Boonen kwam als vierde net te laat om mee te sprinten voor de zege. Philippe Gilbert eindigde na een doldwaze editie op de negende plek.
Zonder afbreuk te doen aan de zege van Nuyens, brandt natuurlijk volgende vraag op eenieders lippen: waarom hield Cancellara op de Muur plots de benen stil? Het verhaal van die krampen is toch onwaarschijnlijk. Zeker als je ziet dat Spartacus op drie kilometer van de finish voor de beslissing zorgt.
Volgens onze bescheiden mening had hij het wel gehad met die gatkruiper van een Chavanel (lees Wilfried Peeters). Ik kan me voorstellen dat er aan de Quick.Step-tafel een aardig woordje is gevallen tijdens het avondeten. Je mag nooit wedden op twee paarden.
Wie goed kijkt, ziet dat Cancellara op het einde niet demarreert, hij rijdt gewoon (opnieuw) van zijn tegenstanders (Boonen en co) weg. Knap van Nuyens dat hij aanklampt. Niet Superman maar De Allerslimste Mens heeft gewonnen!
In een eerste reactie op zijn zege, zegt Nick Nuyens het allemaal nog niet goed te beseffen. “Ik weet niet goed wat ik nu moet denken en kan het allemaal nog niet precies vatten. Ik was bijna gebarsten toen ik terug in het wiel wilde komen, maar wist gelukkig vol te houden. Vlak voor de spurt keek ik om en zag ik dat we net genoeg voorsprong hadden. Toen ik daarop een tandje hoger schakelde, bleek ik nog wat reserves op zak te hebben. Even flitste er een Leif Hoste-scenario door mijn hoofd, maar gelukkig kon er niemand meer over mij komen.”
Nuyens kreeg de laatste maanden bakken kritiek over zich heen. “Ik ben daar echt slecht van geweest, maar wist dat wanneer alles echt zou mee zitten ik er weer zou staan. Als ik goed ben moeten ze rekening houden met mij. Ik heb vandaag opnieuw enkele criticasters de mond gesnoerd. Als je de Ronde van Vlaanderen kan winnen is je carrière wel geslaagd. Niet iedereen kan immers zeggen dat hij ooit deze koers gewonnen heeft.” (Bron: belga)


Foto: Yorick Jansens/AF​P/Getty Images

Geen opmerkingen: