donderdag 21 december 2017

Dirk draait plaatjes voor overleden vrouw Carine

Dirk Vissers (52) uit Vorselaar verloor op 13 december 2016 zijn vrouw aan borstkanker. Bijna dag op dag een jaar later schonk hij zijn overleden echtgenote met ‘Van 3 tot 3’ een opmerkelijk eerbetoon. Dirk draaide op 9 december een halve dag plaatjes voor haar. Afgelopen dinsdag trok hij met een paar vrienden naar De Warmste Week in het provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke met een cheque van maar liefst 4.000 euro.

De Warmste Week, de actie van Studio Brussel die honderden goede doelen steunt, draait op volle toeren. Een van de opmerkelijkste initiatieven was er eentje van Dirk Vissers. Vorige eeuw, toen de kinderen kleiner in aantal waren, kwamen we geregeld bij elkaar over de vloer. Dirk is namelijk getrouwd met een nicht van mij langs vaders kant. Zo vierden we jarenlang oudejaarsavond afwisselend bij elkaar.
Vorig jaar overleed mijn nicht na een korte ziekenhuisopname. Ze was amper 54 jaar. “Mijn vrouw Carine was vijf jaar ziek toen ze overleed”, getuigde Dirk onlangs in Het Nieuwsblad. “En nu vond ik de tijd rijp om iets te doen. Voor haar en voor het goede doel. Voor mijn vrouw is het te laat, maar we moeten blijven hopen. Er is nog veel geld nodig om kanker voorgoed de wereld uit te trappen.”

DIRK VAN ARTEVELDE
En dus draaide Dirk in zaal Edma twaalf uur lang plaatjes voor zijn Carine. Van 15 uur tot 3 uur ’s nachts. Gelukkig waren er de plaatjes van The War On Drugs om te draaien tijdens de plaspauzes.
Zijn dj-set was voor Dirk trouwens een trip naar een ver verleden. “In de jaren tachtig had ik als dj Dirk Van Artevelde mijn eigen muziekshow op Radio Merlijn in Wechelderzande. Elke week stelde ik samen met mijn vriendin een top 30 samen. Mijn lief van toen werd later mijn vrouw. Later ben ik blijven draaien op verjaardagsfeestjes van vrienden, maar nooit professioneel. Ik ben ook een groot muziekliefhebber. In mijn collectie steken 600 vinylplaten en ruim 400 singles.” En liefhebbers van De Knelpuntklup op Radio RL kennen hem misschien nog als de gorgelende Gommaar Gijsels.

EERBETOON
Voor zijn marathon vulde dj Dirk zijn collectie aan met cd’s en muziek uit zijn laptop. Elk genre van de fifties tot op heden passeerde de revue. Hij maakte er vooral een vrolijk feest van. Maar er waren ook emotionele momenten.
Zo begon Dirk met een pakkend eerbetoon aan Carine en smokkelde hij ook heel wat nummers in zijn set die zij graag hoorde. “Ze danste vaak op ‘Tainted Love’ van Soft Cell en ‘Dancin’ van Chris Isaak.”
Dirk speelde ook een halfuur U2, omdat Carine deze band graag hoorde. “Ik ben zelf ook zwaar fan en zag Bono al zeventien keer. Deze zomer nog in Brussel, Amsterdam en Berlijn. Muziek troost mij, en brengt mensen dichter bij elkaar.”

HARTVERWARMEND
Dirk toonde zich achteraf zeer tevreden en wist met zijn geluk geen blijf. “Aan iedereen die erbij was op 9 december, maar ook aan al diegenen die financieel via het rekeningnummer gesteund hebben: een zeer warm ‘Dank je wel’. Bedankt ook Lieven Janssens (burgemeester van Vorselaar, n.v.d.r.) voor je prachtige speech! En aan die iets meer dan 20 helpers, groot én klein: jullie waren fantastisch! We hebben met z’n allen een fenomenaal bedrag kunnen schenken aan Kom op Tegen Kanker.”
De sympathieke dj kreeg dan ook volop steun van de Vorselaarse gemeenschap. “Het is hartverwarmend om te zien hoe sterk de inwoners van Vorselaar met elkaar verbonden zijn”, aldus een emotionele Dirk. Friturist Tjen Mariën parkeerde bijvoorbeeld zijn mobiele frituur Tjecco’s naast de fuifzaal en stond een deel van de opbrengst af. De zaal en de geluidsinstallatie werden gratis ter beschikking gesteld door eigenaar Filip Van den Broeck. “Verder zijn er nog Alison Souffreau die de affiche ontwierp, Brecht Vissers, mijn oud-collega dj Guy Kennis, mijn compagnon de route Jan Coenen, mijn vriendin Petra ... En dan vergeet ik er nog zo veel. Ik vind het heel schoon dat al deze vrienden zich belangeloos hebben ingezet om van mijn zot idee een geslaagd feest te maken. Ach, ik hoop dat iedereen ervan genoten heeft en dat de muziek goed was.”

ZEGEN EN ZENDING
Tot slot heeft dj Dirk nog een belangrijke boodschap voor ons. “Wel, mag ik jullie allen nog een zeer warm, vredevol en zalig kerstfeest toewensen? En voor ieder van u een super gezondheid voor 2018. Dat één van jullie dromen mag uitkomen (en meerdere ook). Want, beste mensen: liefde, vriendschap en warmte is het mooiste wat er bestaat ...”


Dirk Vissers, met een exemplaar van ‘The Joshua Tree’ van U2 in de ene hand en een affiche van zijn evenement in de andere, weet het wel: “Lachen, vriendschap en liefde, daar draait het om in het leven!” (Foto: Joren De Weerdt)


De eerste editie van ‘Van 3 tot 3’ is ondertussen afgesloten. “Alle giften die nu nog toekomen op het rekeningnummer blijven er gewoon opstaan tot we onze tweede editie afsluiten in 2018!”


Dirk ontsteekt een vlam voor Carine. Vrijdagochtend trekt hij op vraag van Studio Brussel opnieuw naar Wachtebeke.

Geen opmerkingen: