dinsdag 20 maart 2018

Herenthoutenaar Belgisch kampioen ... Meeuwenschreeuwen!

Het eerste Belgisch kampioenschap Meeuwenschreeuwen in De Panne is een voltreffer geworden. Er verschenen 23 mannen en 8 vrouwen aan de start. Allemaal probeerden ze zo natuurgetrouw mogelijk de schreeuw van de meeuw te imiteren.

De deelnemers kwamen uit alle Vlaamse provincies. Een jury van meeuwenkenners, met onder anderen Jan Seys van het Vlaams Instituut voor de Zee en Koen Verschoore van van Natuurpunt Westkust, gaf de deelnemers punten op geluid en inlevingsvermogen.
Anne Waterlot uit Oostende won bij de vrouwen met haar imitatie van een kokmeeuw. Bij de mannen werd Dennis Mertens uit Herenthout de Belgische kampioen met zijn imitatie van een zilvermeeuw.

VERKOUDHEID
Mertens, die speciaal een dag verlof nam bij de Antwerpse brandweer, was blij met zijn titel. Toch vond hij van zichzelf dat hij niet zijn beste meeuw had gedaan. “Ik zat een beetje met een verkoudheid”, verklapte hij op RTV. “Ik had misschien wel een klein beetje stress dat het niet genoeg ging zijn. Maar uiteindelijk als ik dan de punten kreeg - een dubbel 9 en twee keer 9,5 - zat het al redelijk goed.”

FAMILIE-UITSTAP
Voor Dennis begon het meeuwenschreeuwen een paar jaar geleden tijdens een familie-uitstapje in Oostende. “Wie er al eens komt, kent de viskraampjes op de Visserskaai. En de problematiek van agressieve zeemeeuwen die de visetende toeristen wel eens durven aanvallen”, vertelt hij. “Toen wij er rondliepen deed ik voor de grap het geluid van zo’n meeuw na. En eigenlijk zat ik er meteen op. Ik ben dat imiteren blijven doen. Bijvoorbeeld als we met de brandweer ergens oefenen waar meeuwen in de buurt zitten. Dat is steeds weer grappig.”

WK
Volgend objectief wordt het WK in Duinkerke. “Dat gaat door in het Franse Duinkerke en toeft net als het nationaal kampioenschap in De Panne in de carnavalssfeer. Voor dit jaar is dat wereldkampioenschap evenwel al achter de rug. Ik heb dus nog een klein jaar om te oefenen.” (Bronnen: focus-wtv.be, RTV, vrtnws.be, Het Nieuwsblad)


Over zijn techniek wil Dennis alleen verklappen dat hij de meeuwengeluiden produceert tijdens het inademen.


Het Belgisch kampioenschap meeuwenschreeuwen vond plaats in café De Gero(c)kten Hoarinck. Het was de eerste keer dat het kampioenschap in België plaatsvond. Het idee is overgewaaid uit Frankrijk ...


Tijdens de uiteindelijke battle of the sexes kreeg Anne Waterlot het meeste applaus. Zij mag zich De Meeuw van Vlaanderen noemen. “Het is al mijn tweede Belgische titel, want in 1985 won ik al het BK windsurfen”, zei Waterlot na afloop opgetogen.


De ene klonk als de doodstrijd van een meeuw, de andere als een geconstipeerde meeuw ... Maar enkele deelnemers hadden toch duidelijk evenveel talent als de meeuwen zelf. Oordeel vooral zelf. Tip: geluid aanzetten!

Geen opmerkingen: