donderdag 16 november 2017

Huirtuit boven in het veldrijden

De Huirtuitse veldrijd(st)ers hebben een topweekend achter de rug. Zaterdag behaalde Ellen Van Loy nog een derde plaats in Niel, zondag deed ze er nog een serieuze schep bovenop door de overwinning te behalen in Gavere! In eigen dorp werden dit weekend dan weer de Vlaamse Kampioenschappen voor Aspiranten gekroond in Herenthout. Thuisrijder Niels Ceulemans behaalde de titel bij de 14-jarigen.

De 37-jarige Ellen Van Loy boekte in de Superprestige van Gavere misschien wel de mooiste zege uit haar carrière. De ervaren crosser van de Telenet Fidea Lions liet de Britse Nikki Brammeier achter zich na een spannend duel. “Ik ben super super blij”, aldus een tevreden Ellen Van Loy. “Dit is mijn ding wel, het was een superzware wedstrijd. Ik had mezelf niet als favoriete bestempeld, maar de grote favorieten lieten het afweten vandaag. Of misschien ben ik gewoon top.”
Het werd enorm spannend tot de slotronde. Van Loy pareerde in volle finale een uitval van de Britse Nikki Brammeier. Meer nog, ze flitste zich naar de leiding en mocht zo de laatste rechte lijn op kop aanvatten. Van Loy perste er alles uit en haalde het zo voor Brammeier. “In de slotronde wisselde ik van fiets en kon ik na de materiaalpost lopend Brammeier weer bijbenen. Op het eind kon ik de kloof dichten en dan was het erop en erover. Vandaag is het voor mij! Ik ben niet echt een winnaar. Ik moet het hebben van mijn regelmaat, met af en toe een goede uitschieter.”

BOVENAAN PALMARES
Gavere is een echte klassieker en is nu Van Loy’s eerste echte grote zege. “Gavere staat zeker bovenaan mijn palmares. Het was een bijzonder lastige koers vandaag maar zijn we daarom niet allemaal crosser geworden? Natuurlijk moet dit niet elke week maar dit mag er zeker eens tussen zitten”, straalde Ellen Van Loy. “Ik ben heel blij met deze zege. Nikki Brammeier probeerde verschillende keren om mij af te schudden maar ik hield telkens stand omdat ik haar steeds als mikpunt kon houden. Dit wou ik niet meer afgeven. Het was vandaag hard tegen onzacht. Op bepaalde stroken was ik dan weer de betere, op andere delen van de omloop was Brammeier de betere van ons tweeën. En daarna kwam die laatste rechte lijn. Ik wist dat ik daar op kop moest zitten, draaide netjes de bocht uit en gaf dan nog eens alles met het gekende gevolg. Dit is om nooit meer te vergeten”, aldus Ellen Van Loy.
Omdat ze tijdens de winter naast de cross halftijds werkt in de gehandicaptenzorg, beschouwt Van Loy zich vaak als underdog. “Maar in al mijn 45 à 50 wedstrijden zet ik mijn beste beentje voor en daarvoor word ik vandaag beloond”, besloot Van Loy.

VLAAMS KAMPIOEN
In de Binnenstraat stond op 11 november het Kampioenschap van Vlaanderen voor aspiranten op het programma. In de laatste reeks (miniemen 14 jaar) stonden twee thuisrijders aan de start. De neven Niels Ceulemans en Jarne Ceulemans (Wiekevorst) maakten er een harde wedstrijd van en trokken meteen vol door. Niels finishte als eerste en kroonde zich zo tot kampioen van Vlaanderen. Jarne -die deze week nog ziek was- kwam na 15 seconden als tweede over de meet en zette ‘zijne kozze’ een ganse wedstrijd onder druk. Proficiat aan beide krachtpatsers!
Sem Janssens was bij de 13-jarigen op weg naar een zekere bonzen medaille toen hij door pech nog twee concurrenten moest laten voorgaan en uiteindelijk meer dan verdienstelijk 5e werd. Bij de 12-jarige aspiranten was er tot slot een 34e plaats voor Robbe Pauwels.













Extra bladwijzer >>> Klik hier door naar de uitslagen van de Vlaamse Kampioenschappen voor Aspiranten in Herenthout.

Geen opmerkingen: